Arktis-stipend

Søknadsfrist for Fulbright Arctic Chair er utsatt til 10 november, 2017

 

Fulbright tilbyr et  “Arctic Chair” stipend for forskning  på nordområdene eller Arktis/polar -relaterte problemstillinger.

Stipendet ble opprettet i 2010 som et midlertidig prosjekt med såkornstøtte fra UD over tilskuddsordningen Barents2020. Formålet med stipendet var å øke forskermobilitet mellom Norge og USA,  å profilere UNIS som internasjonal platform for polarforskning, og å fremme kunnskapsutveksling om Arktis. Etter pilotperioden fikk stipendet fra 2014/15  permanent status. Stipendet var opprinnelig forbeholdt naturvitenskapene, men er fra 2016 utvidet til å omfatte alle fagfelt som kan ha relevans for kunnskap om nordområdene (også humaniora og samfunnsfag) .

Stipendbeløpet er pålydende NOK 200.000,- I tillegg kommer reisestipend på NOK 25.000,-.

Søknadsfrist: 1. oktober hvert år. Tidligst mulig utreisedato er 1.august, 2018. Senest mulig utreisedato er 1.mai, 2019. Oppholdets varighet: mellom 3 og 12 måneder. Det forutsettes at forsknings- eller forelesningsoppholdet ikke allerede er påbegynt i USA.

Krav og vilkår

  • norsk statsborgerskap
  •  avlagt PhD
  •  bred erfaring innenfor fagfeltet
  • forskningsoppholdet skal være minst 3 måneder på et akkreditert universitet eller forskningsinstitusjon i USA
  • utover forskningsoppdraget skal stipendiaten være villig til å holde foredrag, delta i undervisning, og veilede master- og PhD- studenter

Andre krav:

  • Søkere som ikke tidligere har bodd eller oppholdt seg i USA over en lengre periode kan, under ellers like omstendigheter, bli foretrukket.
  • Søkere må være tilgjengelige for intervju i Oslo, Bergen, Trondheim eller Tromsø i november 2017. Intervjuet kan alternativt gjennomføres pr. Skype eller telefon men søkere oppfordres til å møte til personlig intervju dersom mulig.
  • Alle Fulbrightstipendater må reise på et J-1 visum med en “two year rule” klausul. Dette innebærer at man må tilbringe to år i hjemlandet etter endt studie- eller forskningsopphold, før man kan søke om oppholdtillatelse på mer permanent grunnlag i USA. For mer informasjon, se her.

Slik søker du

Steg 1: Last ned Instruksjoner og søknadskrav

Steg 2: Fyll ut søknadskjema på nett

Steg 3: Spør tre anbefalere om å skrive anbefalingsbrev

Anbefalingsbrev skal være fortrolig og skal ikke sendes via søker. Når søker har registrert sine referansepersoner med epostadresser i søknadssystemet, vil systemet sende et skjema for utfylling direkte til referansepersonene. Referansepersoner skal fylle ut og sende inn anbefalingsbrev i henhold til instruksene de mottar fra systemet.

Merk at søkere er selv ansvarlige for at anbefalerne sender inn alle referansebrev til søknadsfristen 1.oktober.

Steg 4: Last opp følgende dokumenter i søknadsskjema:

Når du fyller ut informasjon om ditt prosjekt, vær oppmerksom på at det foreligger særegne krav og kriterier for prosjektbeskrivelse for Fulbrightstipendet.

Steg 5: Send inn søknad

Søknaden er komplett når søkere har lastet opp alle vedlegg nevnt i “Steg 4” samt registrert tre anbefalere. Merk at det er søkers ansvar at alle referansebrev er innsendt innen søknadsfristen. Søker mottar en kvittering fra Embark når søknaden er levert online. Søker mottar også en melding fra Fulbrightkontoret i Oslo etter søknadsfristens utløp, så fort søknaden er registrert i vårt interne system. Ufullstendige søknader vil ikke bli vurdert.

Eventuelle spørsmål i forbindelse med søknaden kan stilles per epost eller på telefon: 22 01 40 11.

Tidslinje

1.oktober: søknadsfrist (nå utsatt til 10 november, 2017)

November: aktuelle søkere blir kalt inn til intervju i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Medio desember: valg av stipendiater. Utsending av tildelings- eller avslagsbrev.