Sommerstipend for lærere

Søknadsfrist for sommerprogrammet 2018 er fredag, 5. januar 2018

Programbeskrivelse

Fulbright i Norge administrerer sommerprogramet Study of the U.S. Institutes (SUSIs) for Secondary Educators på vegne av det amerikanske Utenriksdepartementet (Department of State).  Målgrupper er i) lærere som underviser på videregående skoler og  ii) administrativt personale (se bred definisjon i rødet nedenfor) innen utdanningssektoren på vgs. nivå. Det arrangeres to “institutes” for lærere, og ett for administrativt personale (se rer.

  • akademisk program som samler lærere fra hele verden.
  • formålet er at lærere skal fordype seg i kunnskap om amerikansk kultur, historie, samfunnsliv og utdanningssystem.
  • instituttene blir avviklet på anerkjente amerikanske universiteter og varer i fem uker. Oppholdet er delt i to deler, første del er et akademisk seminar på fire uker og del to er en ukes studietur. Vertsinstitusjoner kan variere fra år til år.
  • varighet: tidlig juni til midten av juli.
  • alle kostnader er dekket.

The Study of the U.S. Institutes for Secondary Educators will provide three multinational groups of 20 experienced secondary school educators (including teachers, administrators, teacher trainers, curriculum developers, textbook writers, ministry of education officials, and others) with a deeper understanding of U.S. society, education, and culture – past and present.  The focus of the Institutes will be on providing content and materials for participants to develop high school level curricula about the United States.  To this end, the Institutes are organized around a central theme or themes in U.S. civilization.  Through a combination of traditional, multi-disciplinary, and interdisciplinary approaches, program content will examine the history and evolution of U.S. institutions and values, broadly defined.  The programs will also serve to illuminate contemporary political, social, and economic debates in American society.  The four week academic residencies will take place at U.S. universities, colleges, or other academic institutions and will consist of a balanced series of lectures, panels, seminar discussions, readings, workshops, site visits, meetings with practitioners in the field, and cultural activities.  One week study tours to a different region of the United States will complement the four week academic residencies.  One goal of the study tours is to showcase the cultural, geographic, and ethnic diversity of the United States.

Two of the Institutes will be tailored for secondary school teachers; please note that the main focus of the Institutes for teachers is on content and materials about the United States rather than teaching methods and pedagogy.  The third Institute will be tailored for experienced administrators including teacher trainers, curriculum developers, textbook writers, ministry of education officials, and others.  All three Institutes are being openly competed this fall and will be administered under one award; the selected recipient and sub-recipients will be announced in April 2018.

Krav til søkere

  • søkere bør helst være “mid-career,” men dette er ikke et ufravikelig krav (alder: ca. mellom 30 og 50)
  • være motivert til å delta i diskusjoner og programmet
  • beherske engelsk godt, muntlig og skriftlig
  • ha begrenset eller ingen tidligere erfaring fra USA
  • bør være komfortable med å dele rom med en annen lærer av samme kjønn, og å bo på campus
  • ha norsk statsborgerskap eller permanent oppholdstillatelse i Norge

Søknadsskjema for sommeren 2018 kan lastes ned  her

Mer detaljert informasjon om programmer og søknadskrav